آزمایشات قبل از عمل بینی

فهرست مطالب

جراحی بینی ، که به آن رینوپلاستی ( rhinoplasty ) نیز گفته می ‌شود ، نوعی عمل جراحی است که برای تغییر شکل بینی انجام می ‌شود. این عمل می ‌تواند به دلایل مختلفی از جمله زیبایی ، درمان مشکلات تنفسی یا ترمیم آسیب ‌های ناشی از جراحت یا نقص مادرزادی انجام شود.
اما عمل بینی نیز مانند هر عمل جراحی دیگری ، نیز نیاز به آمادگی و اقداماتی دارد که پیش از عمل باید انجام شوند. برای مثال قبل از عمل بینی فرد باید بهترین جراح بینی را انتخاب کند ، با او به جلسات مشاوره برود و مصرف دارو هایی که جراح به او می گوید را کنار بگذارد. اما یکی از مهم ‌ترین اقداماتی که همیشه صورت می گیرد ، انجام آزمایشات مختلفی است که جراح آن ها را تجویز می کند است.

مهم ترین آزمایشات قبل از عمل بینی

 

آزمایشات قبل از جراحی بینی چه اهمیتی دارند ؟

آزمایشات قبل از عمل بینی به جراح و متخصص بیهوشی کمک می ‌کنند تا از سلامت کلی بیمار و وجود هرگونه شرایطی که ممکن است بر روند عمل یا دوره ی بهبودی بعد از عمل بینی تأثیر بگذارد ، آگاهی یابند. نتایج این آزمایشات به پزشک در انتخاب روش مناسب بیهوشی کمک می‌ کند. همچنین در صورت نیاز جراح می تواند دارو هایی را تجویز کند تا بدن شما را برای جراحی بینی آماده سازد.

انواع آزمایشات قبل از جراحی بینی 

تا اینجا متوجه شدیم که باید یک سری آزمایشات را برای اطمینان از سلامتی خود و آماده سازی بدنمان مصرف کنیم. اما سوالی که پیش می آید این است که چه آزمایشاتی باید انجام شود تا از سلامت قبل از عمل بینی خود آگاه شویم ؟

 

انواع آزمایشات قبل از جراحی بینی

 

  • آزمایش خون : CBC ( شمارش کامل سلول‌ های خونی ) : این آزمایش تعداد گلبول ‌های قرمز ، سفید و پلاکت خون را بررسی می ‌کند و به ارزیابی توانایی بدن در لخته شدن خون و حمل اکسیژن کمک می ‌کند.
  • آزمایش انعقاد خون : این آزمایش زمان لازم برای لخته شدن خون را بررسی می ‌کند.
  • آزمایشات شیمیایی خون : این آزمایشات قند خون ، عملکرد کلیه و کبد ، الکترولیت‌ ها و سایر عوامل مهم را بررسی می ‌کنند.
  • آزمایش هپاتیت B و C : بررسی ابتلا به این ویروس‌ ها برای جلوگیری از انتقال آن ها به جراح یا سایر پرسنل در حین عمل ضروری است.
  • آزمایش HIV : بررسی ابتلا به HIV برای تعیین اقدامات احتیاطی لازم در حین عمل و جلوگیری از انتقال ویروس ضروری است.
  • آزمایش بارداری : در زنان باردار ، انجام این آزمایش برای جلوگیری از خطرات احتمالی برای مادر و جنین ضروری است. اما به طور کلی عمل بینی برای بانوان باردار پیشنهاد نمی شود مگر در شرایط خاص. قبل از عمل حتما با جراح خود مشورت کنید.
  • آزمایش ادرار : این آزمایش عملکرد کلیه‌ ها و وجود عفونت ادراری را بررسی می‌ کند.

همچنین آزمایشات تصویر برداری که در ادامه به شما گفته می شود ، برای شما انجام می شود تا جراح درک بهتری از شرایط شما داشته باشد :

  1. عکس رادیولوژی قفسه سینه : این تصویر برای بررسی وضعیت ریه‌ ها و قلب انجام می ‌شود.
  2. سی تی اسکن یا ام آر آی صورت : این تصاویر به جراح در مشاهده ساختار داخلی بینی و سینوس‌ ها و برنامه‌ ریزی دقیق ‌تر عمل کمک می‌ کنند.
  3. نوار قلب (ECG ) : این آزمایش برای بررسی سلامت قلب و ریتم ضربان آن انجام می ‌شود.

چند مورد مهم که پیشنهاد می شود حتما قبل به آن ها توجه کنید :

در مورد سابقه پزشکی خود ، از جمله هر گونه بیماری ، حساسیت دارویی ، آلرژی و یا دارو هایی که مصرف می ‌کنید ، با جراح خود صادق باشید. بنابر این ، لیستی از تمام داروهای تجویزی و بدون نسخه ، مکمل‌ ها و گیاهانی که مصرف می ‌کنید تهیه کنید و به جراح خود بدهید.
اگر سیگار می‌ کشید ، هر گونه مواد مخدر مصرف می کنید و یا از الکل استفاده می‌ کنید ، به جراح خود اطلاع دهید.
در مورد هر گونه نگرانی یا سوالی که در مورد آزمایشات یا عمل جراحی دارید ، با جراح خود صحبت کنید.
انجام آزمایشات قبل از جراحی بینی گامی ضروری برای اطمینان از یک عمل ایمن و موفق و دستیابی به بهترین نتیجه است. با همکاری با جراح و متخصص بیهوشی خود و انجام دقیق آزمایشات می‌ توانید احتمال بروز عوارض را به حداقل برسانید و به نتایج دلخواه خود برسید.

دکتر مسعود رادمان

دکتر مسعود رادمان متخصص حرفه ای گوش و حلق و بینی در شهر کرمان هستند که با به کار گیری دانش خود در کنار حس مسئولیت پذیری و تعهد کاری ، خدمات درمانی و زیبایی بسیاری را به بیماران ارائه می دهند.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
جهت مشاوره رایگان تماس بگیرید