جراحی بینی کج

فهرست مطالب

در برخی موارد بینی افراد به دلیل برخورد ضربه و شکستگی ، جراحی بینی یا بنا به دلایل مادرزادی از بینی کجی برخوردارند که ظاهر بینی را تحت تاثیر قرار داده و فرد از این عارضه ناراضی است، به همین منظور اقدام به جراحی بینی کج می کند. همانطور که گفته شد، عوامل مختلفی موجب کج شدن یا پیچ خوردگی بینی می شوند و برای درمان آن لازم است که ابتدا دلایل آن مورد بررسی قرار گیرد. بسته به اینکه چه عاملی موجب کج شدن بینی شده ، درمان به خصوصی برای آن در نظر گرفته می شود. در بینی هایی که دچار عدم تقارن هستند، معمولا استخوان موجود در یک سوم بالایی بینی یا غضروفی که در دو سوم پایین بینی قرار دارد، منحرف می شود. در این شرایط ممکن است نوک بینی در مرکز تقارن قرار داشته باشد یا بالعکس. در واقع در بینی های کج محور عمودی بینی در خط وسطی قرار نمی گیرد که علت اصلی آن برخورد ضربه و متمایل شدن نوک بینی به یک سمت صورت است. افرادی که از بینی های کج برخوردارند، علاوه بر اینکه ظاهر بینی شان کج است، ممکن است دچار مشکلات تنفسی نیز شوند. زیرا زمانی که بینی به یک سمت متمایل می شود، راه تنفسی آن سمت را مسدود خواهد کرد. در این شرایط ترمیم بینی از اهمیت بیشتری برخودار است. در ادامه مطلب با ما همراه باشید تا با توصیه های بهترین جراح و متخصص گوش و حلق و بینی در رفسنجان ، دکتر مسعود رادمان بیشتر آشنا شوید. 

 

جراحی بینی کج

 

دلایل کج شدن بینی

  • انحراف خارجی بینی
  • پیچ خوردگی استخوان بینی
  • پیچ خوردگی غضروف بینی
  • انحراف داخلی یا سپتوم بینی

روند تشخیص کج بودن دماغ 

برای بررسی و تشخیص ابتدا نیاز است که به دکتر خوب عمل بینی مراجعه کرده و با شرکت در جلسه معاینه ، بهترین جراح بینی در کرمان دکتر مسعود رادمان با بررسی های اولیه می تواند کج بودن و حتی سبب کج بودن آن را نیز متوجه شود. در نتیجه تنها به نظر خود یا اطرافیان بسنده نکنید و حتما به پزشک مراجعه کنید که مطمئن شوید بینی شما کج می باشد یا خیر ؟! براساس تشخیص دکتر می توانید جراحی بینی کج را پیش بگیرید و بدین سببب می توانید ظاهر بی نقص و زیبا را داشته باشید.

نحوه ترمیم بینی کج

معمولا نافرمی های بینی های کج مربوط به بدشکلی های موجود در میان استخوان بینی واقع در بخش فوقانی آن می باشند. از آنجایی که تیغه میانی بینی به راحتی از استخوان بینی جدا می شوند، نسبت به ضربه حساس ترند. از این رو زمانی که استخوان بینی سر جای خود باقی مانده باشد ولی غضروف از آن جدا شده باشد، بینی کج به نظر خواهد رسید. با انجام جراحی بینی کج می توان غضروف های نوک بینی را که در موقعیت اشتباه قرار دارند، بازسازی کرده و در جای درست قرار داد. همچنین می توان با شکستن و تراش دادن استخوان بینی، آن را سر جای خود قرار داد. برای این کار لازم است استخوان موجود در سمت راست و چپ بینی شکسته شود و مجدد آن را در بخش میانی قرار داد تا درمیان تمام قسمت های بینی تعادل برقرار نمود. 

 

جراحی بینی کج

 

آیا کجی و انحراف بینی با یکدیگر متفاوت است ؟

در میان عموم مردم کج بودن بینی و داشتن انحراف هر دو یک نوع ایراد است. اما این ذهنیت کاملا اشتباه است و این دو موضوع با هم متفاوت هستند. سپتوم به تیغه میانی می گویند که سبب انحراف بینی خواهد شد. به بیان بهتر در مواردی که تیغه میانی به یک جهت متمایل شده باشد منجر به انسداد یکی از سوراخ های بینی شده و به اصطلاح می گویند که انحراف بینی را شاهد هستیم. اما بینی کج ، عارضه ای است که به فرم ظاهری آن مرتبط است و در آن عموما نوک بینی به یک جهت تمایل دارد. نکته قابل ذکر این است که جراحی بینی کج در گروه عمل های زیبایی و عمل انحراف بینی عضو گروه جراحی های درمانی به حساب می آیند.

عوارض 

دقت داشته باشید که همیشه شما در ارتباط با عارضه های انجام یک دارو یا یک عمل جراحی شنیده اید. اما دقت داشته باشید که اگر جراحی بینی کج را به موقع انجام ندهید منجر به یکسری از عارضه های احتمالی خواهید شد.

  • خروپف شبانه
  • سردرد
  • خشکی دهان در مواقع خواب
  • سینوزیت

سپتوپلاستی

اغلب ممکن است کجی بینی با انحراف تیغه آن نیز همراه باشد؛ البته این موضوع درباره همه بینی های کج صدق نمی کند. در این شرایط بیمار تحت جراحی قرار گرفته و علاوه بر ظاهر بینی انسداد یک طرفه بینی نیز برطرف خواهد شد.

استئوتومی

در واقع استئوتومی به شکستن استخوان بینی گفته می شود. طی این جراحی می توان علاوه بر کجی ظاهر بینی به درمان انحراف آن نیز پرداخت.

اقدامات قبل از عمل بینی کج

  • انتخاب جراح مناسب :
    از اولین کار هایی که معمولا قبل از عمل بینی انجام می شود ، انتخاب یک جراح باتجربه و دارای صلاحیت در زمینه جراحی بینی است. جراح باید در مورد علل کج بودن بینی شما و بهترین روش برای اصلاح آن به شما مشاوره دهد. بعد از آن نوبت به معاینه شما و انجام یک سری از آزمایشات می رسد. جراح شما را معاینه می ‌کند تا بهترین روش عمل بینی برا به شما ارائه دهد. همچنین ممکن است برای ارزیابی ساختار بینی شما ، عکس ‌برداری یا سی ‌تی ‌اسکن تجویز کند.
  • قطع مصرف داروها :
    برخی از داروها، مانند آسپرین و داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی ، می ‌توانند خطر خونریزی را در طول و بعد از عمل افزایش دهند. جراح شما به شما می‌ گوید که چه داروهایی را باید قبل از عمل قطع کنید.
  • ترک سیگار و الکل :
    سیگار کشیدن می ‌تواند روند بهبودی را آهسته کند و خطر عوارض را افزایش دهد. جراح شما به شما توصیه می ‌کند که حداقل چند هفته قبل از عمل سیگار را ترک کنید. همچنین مصرف مشروبات الکلی قبل از عمل می تواند در فرایند عمل بینی و دوره نقاهت پس از آن ، تاثیر منفی بگذارد.
  • آماده سازی منزل :
    قبل از عمل ، باید خانه خود را برای دوران نقاهت آماده کنید. وسایلی که برای راحتی خود نیاز دارید ، مانند بالش اضافی ، دارو های مسکن و کمپرس سرد تهیه کنید.
  • روز عمل و قبل از عمل :
    شب قبل از عمل ، به خوبی استراحت کنید. از خوردن غذاهای سنگین یا نوشیدن الکل خودداری کنید. در صبح روز عمل ، لباس‌ های راحت بپوشید و آرایش نکنید تا جراح راحت تر بتواند فرایند جراحی را اجرا کند. در روز عمل ، جراح شما بی ‌حسی موضعی یا بیهوشی عمومی را به شما می ‌دهد. سپس ، جراح با استفاده از تکنیک ‌های مختلف ، استخوان‌ ها و غضروف‌ های بینی شما را صاف و متقارن می ‌کند.

مراقبت های بعد از جراحی بینی کج

درست است که تبحر و تجربه جراح بینی بیشترین تاثیر در حاصل شدن بهترین و رضایت بخش ترین نتایج از جراحی بینی کج را دارد اما افراد برای دستیابی به نتایج مطلوب، عدم بروز عوارض جدی در خود و هرچه بهتر سپری شدن دوران بهبودی شان باید نکات و دستوالعمل هایی که در ذیل به آن ها اشاره شده است را انجام داده و به دقت رعایت کنند.

  • استراحت مطلق به جز در 24 ساعت ابتدایی ممنوع است زیرا این کار ممکن است موجب لخته شدن خون در پاهای بیمار و بروز یبوست در او گردد.
  • بیمار به هیچ عنوان طی روزهای ابتدایی نباید سر خود را به سمت پایین خم کرده یا فعالیت های سخت و پرفشار انجام دهد.
  • بعد از جراحی مقداری تورم در بینی بروز می کند که استفاده از ژل یخ یا کمپرس سرد تاثیر بسزایی در هرچه سریع تر فروکش کردن آن دارد؛ از همین رو توصیه دکتر مسعود رادمان ، جراح بینی رفسنجان به افراد این است که به مدت 3 روز هر نیم ساعت یکبار و هربار به مدت 15 دقیقه بر روی بینی خود کمپرس سرد گذاشته و در 3 روز بعدی همین کار را با کمپرس گرم انجام دهند.
  • به منظور کاهش هرچه سریع تر ورم بینی و فرم گیری هرچه بهتر آن حتماً بر روی بینی تان چسب بزنید.
  • طی روزهای ابتدایی به میزان زیاد آبمیوه، میوه، سبزیجات و مواد حاوی فیبر فراوان میل کرده و از مصرف غذاهایی با میزان ادویه و نمک زیاد بپرهیزید.
  • بعد از 7 روز می توانید استفاده از لنز طبی را از سر بگیرید اما به هیچ عنوان تا 2 ماه نباید عینک بزنید.
  • رژیم غذایی تان را با غذاهای آبکی و نرم که نیاز به جویدن زیاد ندارند شروع کنید.
  • به صورت طاقباز خوابیده، از خوابیدن به پهلو خودداری کرده و هنگام خواب زیرسرتان دو بالشت بگذارید.

آیا برای صاف شدن بینی کج ، نیازی به شکستن استخوان بینی می باشد؟

یکی از با اهمیت ترین و پر تکرارترین سوالاتی که متقاضیان طی جلسه ویزیت از پزشک انتخابی خود می پرسند این است که آیا برای صافی بینی نیاز به شکستن استخوان است؟ در پاسخ به این سوال باید بگوییم که جراح بینی متبحر طی جلسه مشاوره  پس از انجام معاینه و بررسی فیزیکی بینی ، آن را مشخص می کند. پس از رفع برآمدگی روی بینی و اصلاح کجی آن ، بینی اندکی باریک می شود و پزشک طی جراحی بینی کج  به جهت نزدیکی استخوان ها ، آن ها را می شکند. با برداشت قوز روی پل بینی ،  پهنی بینی بیشتر شده و افراد می توانند از بهترین و مطلوب ترین نتایج و خدمات بهره مند شوند.

چه زمان بخیه های رینوپلاستی بینی کج برداشته می شوند؟

جراح بینی پس از اصلاح کجی به جهت اتصال بافت های داخلی بینی ، از بخیه های جذبی استفاده می کند که به کشیدن نیازی ندارند. اما در ایجاد شکاف های خارجی توسط جراح بینی حاذق ، بخیه های غیر جذبی استفاده می شود. از این رو ، نیاز به کشیدن آن ها پس از گذشت یک هفته ممکن است که این امر تنها توسط متخصص امکان پذیر است. جراح بینی حاذق در این زمان با دقت پیشرفت روند بهبودی ، بینی داوطلب را بررسی می کند و موظف است به تمامی سوالات و دغدغه های مراجعه کننده پاسخ دهد. بیماران می بایست برای جلوگیری از ایجاد آثار زخم و بخیه بعد از عمل بینی کج ، به تمامی نکات مراقبتی که توسط پزشک توصیه شده است را با دقت رعایت کنند.

هزینه جراحی بینی کج با دکتر مسعود رادمان

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره میزان هزینه این جراحی با مطب تماس بگیرید و وقت مشاوره ای حاصل فرمایید. پس از بررسی میزان ایرادات بینی هزینه نهایی توسط جراح بینی محاسبه می شود.

دکتر مسعود رادمان

دکتر مسعود رادمان متخصص حرفه ای گوش و حلق و بینی در شهر کرمان هستند که با به کار گیری دانش خود در کنار حس مسئولیت پذیری و تعهد کاری ، خدمات درمانی و زیبایی بسیاری را به بیماران ارائه می دهند.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
جهت مشاوره رایگان تماس بگیرید